Älä kuuntele höpöhöpöä – pelillistäminen voi olla arvoa tuottava investointi

Innostuin tietotyön tuottavuutta parantavista järjestelmistä kymmenen vuotta sitten. Sadan projektitoimituksen, usean asiakkaillemme kehitetyn järjestelmätuotteen sekä Virta- ja Sydän-järjestelmiemme myötä päädyin muutama vuosi sitten tutkimaan pelillistämisen (gamification) mahdollisuuksia erilaisissa organisaatioissa. Olen luennoinut useita vuosia Aalto-yliopiston suositulla kurssilla neuvotteluteoriasta, joka tarjoaa poikkitieteellisen lähestymistavan neuvottelun jaloon taitoon. Samaan tapaan myös pelillistäminen ammentaa vaikutteita usealta eri tieteenalalta: motivaatiopsykologia auttaa ymmärtämään muutoksia ihmisen käyttäytymisessä, matemaattinen mallintaminen paljastaa toivottuihin tuloksiin johtavia syytekijöitä ja tietojärjestelmätiede valottaa taustalla hyrräävää teknologiaa.

Akateemisen kiinnostuksen ja omien käytännön kokemusteni lisäksi olen seurannut läheltä pelillistämiseen liittyvää hehkutusta ja palveluja tarjoavien yritysten erilaisia lähestymistapoja aiheeseen. Valitsemalla oikean lähestymistavan pelillistämiseen varmistat, että organisaatiosi tekee arvoa tuottavan investoinnin sen sijaan, että innostut propellihattujen katteettomasta höpötyksestä. Yritysjärjestelmiä pelillistävät tai pelillistettyjä järjestelmiä tarjoavat yritykset jakautuvat karkeasti kolmeen:

  • viihdetuottajat uskovat tietotyön tuottavuuden kasvavan sillä, että hiirtä kliksuttelemalla ravistellaan animoidun joulupukin lahjasäkistä vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin
  • teknologiauskovaiset vannovat tietotyön tuottavuuden kasvavan esimerkiksi siten, että kaikki työntekijät voivat kerätä mitaleita tai pisteitä kommentoimalla mitä tahansa SharePointiin perustettua blogia
  • liiketoimintaongelmia ratkovat teknologiayritykset parantavat asiakkaan tulosta muuttamalla tekemistä ja vaikuttamalla liiketoimintakriittisiin prosesseihin pelimekanismeja hyödyntäen

Cloudriven haluaa tuottaa arvoa yrityksellesi. Olemme liiketoimintaongelmia ratkova teknologiayritys, joka ei rahasta myymällä IT-toimittajille tyypilliseen tapaan feature-pornoa maksimoimalla työntekijöidemme laskutettavissa olevat tunnit. Sen sijaan panostamme asiakkaan liiketoimintaongelmia ratkoviin, pelimekanismeja hyödyntäviin yritysjärjestelmätuotteisiin (nykytuotteemme Virta ja Sydän sekä pian lanseerattava Habit) ja niiden mahdollisimman tuottavaan käyttöön. Näin autamme asiakkaitamme muuttamaan reaalimaailman tekemistä tavalla, joka näkyy tuloslaskelman viimeisellä rivillä asti. Samalla se tuottaa järjestelmäinvestoinnille poikkeuksellisen hyvän ROIn (Return on Investment).

Olen myös äärettömän iloinen, että minulle tarjoutui mahdollisuus luennoida tulevana syksynä ja talvella 2014 Oulun yliopiston ja Kajaanin ammattikorkeakoulun järjestämässä 30 opintopisteen Gamificate-täydennyskoulutusohjelmassa. Lupaan käyttää havaintojani ja kantapään kautta opittuja asioita esimerkkeinä tukemassa teoriaa. Anna hetki aikaa ajattelulle arjen keskellä ja ilmoittaudu koulutukseen 31.8. mennessä tai palkkaa koulutukseen osallistunut osaaja keväällä 2014. Minun ja muiden kouluttajien esimerkeistä − onnistumisista ja epäonnistumisista − on varmasti poimittavissa käytännönläheisiä vinkkejä, jotka hyödyttävät liiketoimintaasi.