Pelillistäminen vaatii pelisilmää

, , , ,

Kun tavoittelen suomalaisyritysten päättäjiä keskustellakseni liiketoiminnan kehittämisestä pelillistämisen avulla, saan useimmiten positiivista vastakaikua: ”Joo, tätähän me ollaan jo mietittykin”. Toisinaan taas huomaan, että eipä aihe voisi enempää metsään mennä. Tämä on ymmärrettävää, sillä suhteellisen uutena ilmiönä pelillistäminen herättää luonnollisestikin monenlaisia ajatuksia – näin se oli myös omalla kohdallani.

Ensimmäinen tiedostamani sukellus pelimaailmaan työelämässä tapahtui siirryttyäni Cloudrivenille. Meillä jaetaan pisteitä kiitoksena työkavereille sekä palkitaan päämäärätietoisesta tekemisestä oman kehittelemämme pelillistetyn teknologian avulla.

Kun aloin pohtia asiaa tarkemmin, tajusin, että olenhan ollut jonkin sortin kisailija työpaikoilla jo aiemminkin. Jos esimerkiksi aamun buukkaussessiot ovat tuntuneet viikon keskellä masentavilta, olen saattanut työmatkan varrella pistäytyä  ostamaan kaupasta palkintosuklaata tiimikavereiden tsemppipalkinnoiksi ja arjen piristämiseksi. Koko organisaation kisoissa olen aina halunnut olla kärkikahinoissa ja päivittäin asetan tavoitteet vähintään omalle tekemiselleni. Silti en todellakaan koe itseäni varsinaiseksi peluriksi ja harva kolleganikaan kuvailisi minua pelinaiseksi.

Työelämässä pelillistäminen ei olekaan liiketoiminnan viihteellistämistä tai vain starttiruudusta ensimmäisenä maaliin pääsyä siinä perinteisessä mielessä, jossa pelit yleensä käsitetään. Sen sijaan pelillistämisellä tarkoitetaan peleistä tuttujen elementtien tuomista jokapäiväiseen arkeemme.

Yksinkertaisuudessaan pelillistäminen pitää sisällään idean siitä, kuinka henkilöitä pystytään motivoimaan mielekkäällä tavalla sekä kannustamaan kohti haluttuja tavoitteita. Samalla tavoin kuin vapaa-ajallamme haemme motivaatiota urheilusuorituksiin aktiivisuusrannekkeiden avulla tai palkitsemme itsemme lomamatkoilla ahkerasta työnteosta, myös liiketoiminnassa kaivataan uudenlaisia kannustimia ja palkitsemista.

Toiset organisaatiot ovat jo kovassa vauhdissa toimintansa pelillistämisessä ja käytössä saattaa olla erilaisia työkaluja ja palkitsemisjärjestelmiä. Toisille pelillistäminen taas tarkoittaa mainostoimistojen kiillottamia myyntiskaboja, joilla haetaan pikaista buustia tavoitteiden saavuttamiseksi. Monissa organisaatioissa vallitsee myös edelleen ajatus siitä, että työpaikka ei yksinkertaisesti ole leikkikenttä missä ”pelailulle” olisi sijaa. Skeptikoille haluan vielä korostaa, että pelillistämisen ydin ei ole ranking-listoissa tai siinä, että saadaan työntekijät kilpailemaan toisiaan vastaan. Liike-elämässä pelillistäminen vaatiikin siis ennen kaikkea pelisilmää. Se vaatii oman henkilöstön tuntemista ja organisaatiokulttuurin tutkiskelua.

Lopulta pelillistäminen on parhaimmillaan henkilöstön sitouttamista ja kulttuurin vahvistamista sekä tavoitteisiin yhdessä tähtäämistä. Se on organisaation omannäköistä tekemistä ja sen jatkuvaa kehittämistä.


Gamification White Paper

Mistä pelillistämisessä oikeastaan on kyse? Kuinka pelillistäminen voi auttaa yritystäsi kasvattamaan liiketoimintaa ja saamaan uusia asiakkaita?

Cloudrivenin eKirja Driving the People Business − How Gamification Creates Sustainable Competitive Advantage for Your Business antaa vastauksia siihen, miten pelillistämisen avulla voidaan saavuttaa kestäviä liiketoimintahyötyjä.

Lataa ilmaiseksi!

WHITE PAPER: DRIVING THE PEOPLE BUSINESS