Näin pääset alkuun markkinointiautomaation kanssa
Järjestimme hiljattain webinaarin myynnin ja markkinoinnin digitalisoinnista. Itselläni oli ilo saada webinaari-vieraiksi kaksi alan armoitettua gurua: Janne Gyllingin sekä Vesa Ilmarisen. Molemmilla herroilla on pitkä tausta myynnin ja markkinoinnin digitalisaation parissa ja webinaarissa jaettiinkin kokemuksia ja näkemyksiä myynnin ja markkinoinnin muuttuvasta roolista sekä ennen kaikkea markkinointiautomaation onnistuneesta hyödyntämisestä myynnin tukena. Etenkin kaksi asiaa keskustelusta jäivät mieleeni ylitse muiden ja siksi haluan nostaa ne vielä esille, varsinkin niille, jotka vasta pohtivat kuinka päästä alkuun.
#Asenne – Mistä markkinointiautomaatiossa on todella kyse?
Janne sanoi tämän niin erinomaisesti: ”Ehei, siinä mitään kalliita työkalua tarvita, kun markkinointia ruvetaan automatisoimaan. Kun mä tein ensimmäiset juttuni aiheen parissa, tempaisin MailChimpillä postia ulos maltilliseen kohderyhmään ja seurailin, mistä päin maileja avataan”.
Vaikka Jannella onkin ollut selkeä käsitys markkinoinnin automaatiosta, on asenne ja uskallus lähteä kokeilemaan uusia asioista tässäkin avain kaikkeen tekemiseen. Lyhyestihän kyse on eri kanaviin tuotettavasta asiakaslähtöisestä sisällöstä sekä siitä, että valitulla ratkaisulla pystytään tunnistamaan kuka (ja mistä organisaatiosta) avasi sähköpostisisältönne tai ketkä olivat mukana järjestämässänne webinaarissa.
Tänä päivänä markkina on pullollaan hyviä työkaluja sekä osaavia kumppaneja. Kynnys aloittamiseen on siis onneksi matala, kunhan oikea asenne löytyy. Oletko esimerkiksi kokeillut mitä tapahtuu, kun myyjäsi jakaa itse kirjottamansa bloginsa LinkedInissä? Entä onko markkinointi mukana asiakastapaamissa, jotta myös markkinointiosasto osaa ratkoa asiakkaidenne ongelmia? Tämä oli ainakin monelle webinaarin vieraallemme yhä vaiheessa oleva asenteen ja kulttuurin muutos. Ensimmäiset protoilut, jopa ilmaisversioilla, antavat sinulle kullanarvoista ymmärrystä. Myös asiantuntevan kumppanin apu heti alkuvaiheessa säästää sinulle aikaa ja harmaita hiuksia.
Aloita tekeminen siis pienin askelin. Itse olen huomannut, että esimerkiksi markkinointiautomaation käyttöönottoa suunnitelleet asiakkaamme ovat saaneet suurta arvoa myynnin ja markkinoinnin digitaalisen työympäristön ja tiekartan suunnittelusta. Tämä on auttanut heitä suurienkin toimintatapamuutoksien ja uusien työkalujen käyttöönottojen etenemisessä helpommin pureskeltavissa paloissa.
#Rytmi – Laita organisaatiosi ja asiakkaasi hyppäämään yhteiseen rytmiin
Kuten Vesa totesi, laita organisaatiosi ja asiakkaasi hyppäämään yhteiseen rytmiin. Tässä puhutaan sisällön tuotannon rytmistä. Ilman jatkuvaa olemassa olevaa rytmiä homma kuihtuu merkityksettömäksi yksittäiseksi huuteluksi. Tuota yleisöllesi laadukasta, jatkuvaa ja asiakkaan maailmasta käsin mietittyä sisältöä.
Sisällön tuottamiseen löytyy taas apuja sekä vaihtoehtoja niin organisaation sisältä kuin ulkopuoleltakin. Ehkä kuitenkin ohjenuorana kannattaa pitää sitä, että sisältöä täytyisi kyetä tuottamaan myös omin voimin. Mikäli asiantuntijasi eivät kykene tuottamaan laadukasta sisältöä aiheen tiimoilta, lienee syytä miettiä miksi näin on. Oletteko käyneet esimerkiksi läpi voitettuja asiakkuuksia, tarjouksia tai tappioita. Uskon että jo tällä vinkillä jokaisella organisaatiolla on arvokkaita tarinoita jaettavaksi.
Katso siis millaisella rytmillä alan vahvimmat pelurit tuottavat sisältöä markkinaan, vieläpä laadukasta sellaista. Rytmi on hengästyttävä. Vain sellaisella saat äänesi todella kuulumaan.
Jos mietit myynnin ja markkinoinnin digitalisointia ja modernia myyntiä katso webinaaritallenne: