Sisäisen viestinnän muutos
Minkälaisia kanavia pitkin sisäinen viestintä kulkee nykypäivänä eri organisaatioissa? Mitä ne ovat perinteisesti olleet? Perinteisiä kanavia sisäiseen viestintää on yleensä kolme: tiedotustilaisuudet, sähköposti ja intranet. Ovatko nämä enää nykypäivänä kurantteja tapoja viestiä? Tiedotustilaisuudet kyllä. Pelkästään sen vuoksi, että joskus on tärkeää kuulla asioista suoraan viestin lähteeltä, saada kasvot ja ääni viestille. Edes videoviestit eivät tätä korvaa täysin. Tarve sisäisille tiedotustilaisuuksille kuitenkin vähenee koko ajan, muiden viestintätapojen kehittyessä. Sen sijaan sähköpostin ja intranetin rooli viestinnässä on selkeästi isommassa muutoksessa. Sähköposti etenkin koetaan nykyään huonosti kohdistavana ja hitaana. Intranetinkin vakaa asema viestintäkanavana horjuu.
Minkälainen muutos sisäisessä viestinnässä on käytössä?
Organisaatioiden muuttuminen yhteisöllisemmiksi vaikuttaa monen muun asian ohella myös sisäiseen viestintään. Sisäisen viestinnän ei tarvitse olla enää yksisuuntaista, vaan siitä voidaan tehdä vuorovaikutteista. Ihmiset kokevat olevansa paremmin mukana yrityksen toiminnassa, kun heillä on mahdollisuus saada äänensä kuuluviin muutoinkin kuin jokavuotisessa henkilöstökyselyssä. Samalla yrityksen toiminnan kehittäminen ketteröityy, kun palautetta ja ideoita saadaan nopeasti.
Yammer ja Teams sisäisen viestinnän korvaajina?
Useat teknologiaratkaisut, kuten Microsoft Yammer ja Teams, tukevat sisäisen viestinnän yhteisöllistymistä. Viestintä on nopeaa ja helposti kohdistettavaa. Mutta korvaako Yammer ja Teams sähköpostin ja intranetin sisäisen viestinnän kanavina? Tähän ei voi vastata yleispätevästi, vaan vastaus pitää hakea kunkin organisaation toimintatavoista. Joissakin organisaatiossa kuten vaikka meillä Cloudrivenillä, sisäinen viestintä tehdään kokonaan Teamsissä. Sähköpostia meillä käytetään vain ulkoiseen viestintään ja intranetilla on edelleen oma roolinsa, mutta se on enemmän pysyvän tiedon varasto kuin viestintäkanava. Näin meillä, mutta jossain toisessa organisaatiossa voidaan sisäiseen viestintään käyttää Yammeria, Teamsin keskittyessä mahdollistamaan ryhmätyöskentelyn tarpeet. Sisäisen viestinnän muutos tehdään eri tavoilla eri organisaatioissa.
Mistä tiedät miten sinun organisaatiossasi tulisi kehittää sisäistä viestintää tai toimintatapoja? Kartoita, kysele, haastattele, selvitä miten ihmiset tekevät työtään ja mikä heitä motivoi. Osallistamalla koko henkilöstö toimintatapojen kehittämiseen, saavutetaan muutos, joka palvelee juuri sinun organisaation uniikkia yhteisöä.