Gamification Breakfast keräsi yhteen pelillistämisestä kiinnostuneet
Cloudrivenin, Peaches Industriesin ja Microsoftin 31.10. järjestämälle Gamification Breakfastille osallistui iso joukko pelillistämisestä kiinnostuneita yrityksiä ja organisaatioita. Itse tilaisuus oli myös pelillistetty: aihetunnisteella #GamifyHKI varustetuista twiiteistä, retweeteistä ja suosikiksi lisäyksistä sai pisteitä, ja eniten pisteitä kerännyt osallistuja palkittiin Microsoftin Surface 2 -tabletilla. Kisan voitti Sari Kangas (@KangasSari). Onnea voittajalle ja iso kiitos kaikille aktiivisesta livertelystä!
Poimimme alle muutamia oivallisia twiittejä aamupäivän varrelta. Kaikki twiitit löydät Twitteristä aihetunnisteella #GamifyHKI.
Human focused design is the key and utilizes the basic motivation factors #gamifyHKI
— Sari Kangas (@KangasSari) October 31, 2013
Kun suunnitellaan jonkin prosessin tai asian pelillistämistä, suunnittelussa täytyy lähteä ihmisistä ja heidän sisäisistä ja ulkoisista motivaatiotekijöistään.
Gamification is the new black but be sure to design well and keep focus on your actual targets #gamifyhki
— Liisa Tikkanen (@liisati) October 31, 2013
Pelillistäminen on kuuma aihe, mutta ”hypeen” ei kannata langeta. Pidä siis tavoitteet kirkkaana mielessä ja panosta hyvään suunnitteluun!
FUK! Miten tämä on mennyt minulta ohi. Enjoi! “@AnttiKiukas: #GamifyHKI, mielenkiintoinen aamupäivä tulossa!”
— Panu Luukka (@panuluukka) October 31, 2013
Valitettavasti tieto tilaisuudestamme ei tavoittanut kaikkia. Ei hätää, lisää on tulossa!
#gamifyhki, don't focus only on points and badges but creating value to the user.
— Lassi Valkama (@Lasoli) October 31, 2013
Pelillistäminen ei ole vain pisteitä, badgeja ja pelimekanismeja. Tavoittena on on luoda käyttäjälle arvoa.
Would you like to be addicted to your work? Is there a risk of overgamifying? #gamifyhki
— Lassi Valkama (@Lasoli) October 31, 2013
Voiko työstä tehdä pelillistämisen avulla liian kiinnostavaa?
Miten maa makaa median pelikentässä. MTV:n Päivi Eränkö #gamifyHKI pic.twitter.com/F5sDWGFCW9
— Ilona Lundström (@ilonalu) October 31, 2013
Media-ala on Suomessa isossa murroksessa, kertoi Päivi Eränkö MTV:ltä.
Päivi Eränkö, #MTV, kertoo että myynnin työn läpinäkyvyys avainasemassa myös Maikkarilla. #GamifyHKI
— Harri Mikkanen (@_haba) October 31, 2013
Myyntityön täytyy olla entistä läpinäkyvämpää. Mutta mitä läpinäkyvyys myynnissä tarkoittaa?
#Cloudriven on auttanut MTV:n myynnin pelillistämisprosessissa. CRM isossa roolissa datan keruussa. #GamifyHKI
— Lassi Valkama (@Lasoli) October 31, 2013
Pelillistämisen täytyy lähteä käyttäytymisdatan keräämisestä, koska muuten ei voida varmasti tietää, mitä käyttäytymisiä pitää muuttaa.
Muutoksen johtamisen pelillistäminen. Nyt meni jännäksi. @anttikiukas lavalla #gamifyHKI
— Ilona Lundström (@ilonalu) October 31, 2013
Voiko muutoksen johtamista pelillistää? Trainers’ Housen Antti Kiukas osoitti, että voi ja kannattaa.
Ensimmäinen seminaari ikinä, jossa sain "helkutin lyhyen oppimäärän". 😀 #strategistenvipujenkehitys #gamifyHKI
— Lassi Valkama (@Lasoli) October 31, 2013
Antti Kiukas jakoi meille ”helkutin lyhyen oppimäärän” siitä, miten yritykset ovat kulkeneet pitkän matkan tuotekeskeisestä ajattelusta ihmiskeskeiseen. Osa yrityksistä on vieläkin matkalla.
#trainershouse #GamifyHKI, keinot, joilla vaikeista asioista saadaan haluttavia. pic.twitter.com/XsPY3zICYH
— Lassi Valkama (@Lasoli) October 31, 2013
Tekeminen, toiset, tarina ja taidot. Siinä resepti muutoksen pelillistämiselle.
Muutosta ei voi johtaa viikonlopun yli. Trainers House ja Cloudriven #GamifyHKI
— Minna Koistinen (@minna_koistinen) October 31, 2013
Antti Kiukas ja Cloudrivenin Jukka Koskenkanto uskovat, että muutoksen johtamisen pitää olla aktiivista viikkotasolla. ”Muutosta ei voi johtaa viikonlopun yli.”
How gamification can change old fashion industries like forest industry? Any ideas? #gamifyHKI
— Ilona Lundström (@ilonalu) October 31, 2013
Miten pelillistämisen avulla voitaisiin auttaa rakennemuutoksen kourissa olevia toimialoja, kuten paperiteollisuutta? Jaa hyvät ideasi kommenteissa tai Twitterissä aihetunnisteella #GamifyHKI!
Behaviour management is most effective through instant feedback. #gamifyHKI
— Sari Kangas (@KangasSari) October 31, 2013
Käyttäytymisen johtaminen onnistuu parhaiten välittömän palautteen avulla. Antero kirjoitti tästä aiheesta muuten elokuussa blogiimme.