Kahden viikon kuluttua alkaa uuden vuoden myötä samalla uusi vuosikymmen.
Vuodenvaihteisiin ja erityisesti vuosikymmenten vaihteisiin, liittyy tyypillisesti jostakin vanhasta luopumista ja ajatuksia uusista tuulista. Niin tälläkin kertaa. Ryhmittelen ajatukseni kolmen väliotsikon alle erityisesti asiakkaitamme ajatellen. Helpon lukukokemuksen tarjoamiseksi pyrin myös tiivistämään kunkin väliotsikon olennaisimpaan ajatukseen, jonka pohtimisesta on ollut minulle arvoa.
Tärkein oppi digitalisaatiosta 2010-luvulta
”Bisnesarki on parempi pilvipalveluiden kanssa kuin ilman niitä.”
Lähes kaikki asiakkaamme ovat siirtyneet viimeistään 2010-luvun myötä pilveen. Melkein jokaisessa siirtymässä ja pilveen toteutetussa uudessa sovelluksessa asiakkaamme ovat käyneet samat houkutukset ja huolenaiheet läpi. Vuosikymmenen edetessä läpikäyntiprosessi on nopeutunut ja ammattimaistunut alan kehityksen myötä, mutta yhtä kaikki, samoista aiheista keskustellaan.
Seuraavat asiat ovat nopeuttaneet siirtymää:
- Asiakkaiden asiakkaat ja kumppanit hyödyntävät pilvisovelluksia ja yhteistyö heidän kanssaan on sujuvampaa samojen sovellusten kautta
- Digitalisaatiosta huolimatta palvelut toteutetaan lopulta ihmisille – kasvanut ymmärrys ihmisten digitalisaation myötä ratkaistavista tarpeista kasvattaa tuloksia
- Sovellusten ajaminen pilvessä on lähes aina halvempaa kuin omilla servereillä
- Pilvipalvelut ovat standardoineet käytetyimpien alustojen tietomalleja ja toiminnallisuuksia
Seuraavat asiat ovat hidastaneet siirtymää:
- Ymmärryksen ja osaamisen rakentaminen siitä, että digitalisaatiossa on kyse bisneksestä, jonka asiakkaita ovat lopulta ihmiset ja tuottaja joko osin tai kokonaan ATK. Digitalisaatio ei siis ole ATK:ta, jonka tuottaa korporaation ulkoistettu IT henkilö.
- Ymmärrys pilvipalveluiden tietoturvasta ja –suojasta vaatii aikaa, jos sitä ei hanketta valmistellessa ole – erityismainintana GDPR tai tuttavallisemmin gepardi
- Joskus on halvempi omistaa käytetty auto vielä hetken, vaikka uuden päästöt olisivat pienemmät
Ennustus digitalisaatiosta 2020-luvulle
”Kun on alkuun päästy niin antaa mennä vaan…!”
Digitalisaatio etenee sekä yrityksen rajojen sisällä että niiden ulkopuolella.
2020-luvulla yritykset oivaltavat syvällisesti seuraavia teemoja:
- Yrityksen rajojen sisäpuolella tapahtuvassa digitalisaatiossa on kyse standardoitujen tietomallien ja ohjelmistojen ominaisuuksien kilpailijaa oivaltavammasta hyödyntämisestä osana yhteistyötä, tekemistä ja johtamista
- Yrityksen rajojen ulkopuolella tapahtuvassa digitalisaatiossa on kyse asiakkaiden tarpeiden ja ostokäyttäytymisen muutosten tahdissa räätälöidyistä palveluista ja harvoista yksisarvisista, jotka luovat kokonaan uusia tarpeita tai tapoja kuluttaa palveluita
- Tekoälyä ja koneoppimista hyödyntävistä digitalisaatiohankkeista tulee valtavirtaa – dataan pohjautuvat liiketoimintamahdollisuudet kokonaisissa arvoketjuissa saa jatkuvasti laajemmin huomiota
Digitalisaatiolle käyttökohteesta riippumatta taas on yhteistä toiminnan kehittymisen nopeuden kasvu ja sitä myötä kasvavat vaatimukset niin tekijöille kuin toimintatavoille. Nopeuden osalta on kuitenkin syytä muistaa, että suureena siihen sisältyy sekä vauhti että suunta. Oikea suunta liian hitaasti tarkoittaa alkavallakin vuosikymmenellä sitä, että joku muu menee ohi. Vastaavasti kova vauhti ilman suuntaa johtaa edelleen kaaokseen.
Cloudriven 2020
”Kasvamme yhdessä tyytyväisten asiakkaidemme kanssa”
Cloudriven panostaa vuonna 2020 asiakaskeskeisen palveluliiketoiminnan kasvuun Suomessa. Haluamme kasvaa erityisesti hyödyntämällä SaaS-liiketoimintamme myötä syntynyttä vahvaa ohjelmistokehitysosaamistamme Azure-alustalla. Tulemme palkkaamaan vuoden aikana merkittävästi lisää ohjelmistokehittäjiä ja sovellusarkkitehteja. Digitalisaation hyötyjen maksimoimiseksi seniorikonsulttimme auttavat asiakkaitamme ketterien kokeiluiden toteuttamisessa ennen laajojen investointien toteuttamista ja investointipäätösten myötä uusien sovellusten käyttöönotossa.
SaaS-palveluiden saralla fokuksemme 2020 on jatkaa hyvin alkanutta kansainvälistymistämme ja auttaa asiakkaitamme hyödyntämään Microsoftin alustajärjestelmiä ja toteuttamiamme SaaS-sovelluksia täysimääräisesti. Tätä varten olemme kehittäneet käyttäjien hyödyn laajassa mittakaavassa varmistavan ”User adoption as a Service” -palvelukokonaisuuden Happitin ja muiden SaaS-sovellustemme hyödyntäjien riemuksi.
Lähtökohdat vuoteen 2020 ovat hyvät. Pidämme huolen kasvunopeudesta, mutta valitsemaamme suuntaa kunnioittaen. Meille tyytyväinen asiakas on paras asiakas jatkossakin.