Älykkäät botit ja Copilotit muuttavat työsi jo tänä vuonna

Olet varmasti kokeillut ChatGPT:tä. Olet luultavasti kuullut myös Azure OpenAI:sta, joka tuo suuret kielimallit työpaikoille, organisaation oman datan kylkeen. AI-juna puksuttaa kovaa vauhtia ja yksi asia on selvää: keinoälyn ja uusien työkalujen yhteisvaikutus tulee muuttamaan tapaamme tehdä töitä. Uskoakseni muutos on varsin positiivinen, ja alkaa näkyä selvästi jo tämän vuoden puolella.

Microsoft-pilven tekoäly on jatkossa joka paikan käyttöliittymä

Miten työntekomme tulee sitten muuttumaan? Tässä tekstissä pyrin käsittelemään tekoälyä uudenlaisena käyttöliittymänä. Aloitetaan siitä, että jos olemme tähän mennessä tehneet kaikki

  • datan syöttämiseen liittyvät asiat tiettyjen sovelluskäyttöliittymien kautta
  • dataan liittyvät haut sen tietyn sovellusalueen haun, tai Power BI -raportin kautta, ja
  • dataan liittyvät yhteenvedot alkuperäisistä lähteistä copy-pastettamalla, tai muilla vastaavilla menetelmillä,

niin jatkossa

  • Kirjoitamme tarpeemme ja aikomuksemme AI-apurille (Copilot) tai botille, ihan sama missä sovelluksessa satumme olemaan.
  • Copilot tekee tietohaut ja myös tiedon syöttämisen eri järjestelmiin(!) puolestamme – ilman että pompimme eri sovellusten välillä.

Eikö kuulostakin melko fantastiselta? Utopialta jopa?

Niinpä. Taustalla on kuitenkin konkretiaa. Katsotaan miten tästä näyttäisi tulevan mahdollista jo aika pian.

Muutoksen mahdollistavat työkalut

Listataan muutamia julkistuksia, jotka tulevat yhdessä mahdollistamaan äsken kuvailtua muutosta.

Microsoft 365 Copilotista tulee työntekijän tukiäly tai ”apukuski”

Microsoft on tehnyt lukuisia Copilot-julkistuksia. Tässä tekstissä käsitellään kaikista julkistuksista vain Microsoft 365 Copilottia.

Microsoft 365 Copilotin keskeinen idea on, että se tarjoaa ).käyttäjälle luonnollisen kielen AI-käyttöliittymän, osana työpaikan sovelluskontekstia. Se siis tuo ChatGPT-käyttökokemuksen työpaikalle ja ”ymmärtää” esimerkiksi sinun sähköpostisi ja kalenterisi sisältöjä – eli toimii samoilla käyttöoikeuksilla, kuin sinä itse. Copilot voi esimerkiksi tukea kirjoitusprosessiasi Word-sovelluksessa, tai luoda pyynnöstäsi automaattisesti Jira-tiketin osana käymääsi Teams-keskustelua. Kyllä vain, tästä lisää seuraavissa kappaleissa. Microsoft on vastannut yleisimpiin Copilot-kysymyksiin tällä sivulla.

Power Virtual Agent -bottien luonnista tulee triviaalin helppoa – samalla ne muuttuvat älykkäiksi

Teams-botit ovat pitkään olleet lupaavaa teknologiaa hyvä botti tarjoaa nimittäin todella nopean ja intuitiivisen tavan saada asiat hoidetuksi. Tähän asti niiden kehittäminen ei kuitenkaan ole ollut kovin kustannustehokasta. Tilanne muuttuu, kun botteihin kytkeytyvä ”Conversation booster”-laajennus tulee käyttöön. Julkistuksen myötä

  • Botin voi jatkossa luoda esim. internet-sivustoa vasten alle minuutissa, käytännössä ilman kehitystyötä. Tämän jälkeen botilta voi kysyä mitä tahansa kysymyksiä luonnollisella kielellä
  • Botista tulee näin ”keskusteleva käyttöliittymä” organisaation oman tiedon hakuun (vrt. ChatGPT)

Näin Power Virtual Agent –bot-kehitys muuttuu kertaheitolla järkeväksi. Sen sijaan, että alat ensi keväänä metsästää lomakäytäntöjä ohjeistavaa sivua intrasta, voit kirjoittaa ”Mistä löydän lomaohjeet?”. Itse asiassa voit mahdollisesti samalla kysyä sinulle kertyneitä lomapäiviä, ja botti vastaa – hyödyntäen seuraavassa kappaleessa kuvattua plugin-mallia.

Microsoft Copilot on pienehköllä työllä integroitavissa organisaation dataan ja toimintoihin

Copilot plugin -laajennosmalli mahdollistaa käytännössä sen, että organisaatio voi avata rajapintojaan ja esimerkiksi Power Platform -yhdistimien kautta saavutettavia järjestelmiä Copilotin käyttöön. Kun plugin on olemassa, copilot osaa hyödyntää sitä tarvittaessa automaattisesti, osana luonnollisella kielellä käytävää keskustelua – ilman että Copilottia olisi tarpeen erikseen ”opettaa”.

Eli: Erilaisten valmiiden ja organisaatiossasi tehtyjen plugin-toteutusten avulla Microsoft 365 Copilot -tekoäly osaa automaattisesti yhdistää kirjoittamasi tekstin tietoihin, joka on esimerkiksi sähköposteissasi, kalenterissasi, myynnin tietojärjestelmässä ja/tai jossain muussa tietojärjestelmässä. Se osaa jopa automaattisesti kysyä kohdejärjestelmän rajapinnan tarvitsemia, syötteestäsi puuttuvia tietoja!

OpenAI:n määrittämä plugin-malli mahdollistaa Copilottien integroinnin organisaation rajapintoihin ja Power Platform -resursseihin. Lähde: (6) Getting started with generative AI using Azure OpenAI Service | BRK214H - YouTube

Kuva: OpenAI:n määrittämä plugin-malli mahdollistaa Copilottien integroinnin organisaation rajapintoihin ja Power Platform -resursseihin. Lähde: (6) Getting started with generative AI using Azure OpenAI Service | BRK214H – YouTube

Plugin-malli on todella mielenkiintoinen ja voimakas liima IT:n hallinnassa olevien rajapintojen ja low-code -resurssien, sekä käyttäjien hyödyntämien Copilottien välillä. Jos olet vaikuttamassa organisaatiosi IT-strategiaan, kannustan perehtymään aihepiiriin. IT:n on tässäkin tapauksessa oltava mukana datan ”aktivoinnissa” ihmisten hyötykäyttöön.

Yllä mainittujen työkalujen lisäksi on toki mahdollista kehittää luonnollisen kielen käyttöliittymiä osaksi omia prosessikokonaisuuksia, esimerkiksi rakentamalla Azure OpenAI -kielimalliin kytkeytyviä low-code -ratkaisuja.

Mitä seuraavaksi?

Ensinnäkin: muutos ei tule heti. Suurin osa yllä kuvatuista on vielä private/exclusive preview -vaiheessa. Mutta kesän jälkeen alkaa varmasti pikkuhiljaa tapahtua.

Sovellukset ja raportit eivät tietenkään häviä mihinkään, mutta Copilotit ja Botit muodostavat niitä täydentävän, tehokkaan ja miellyttävän käyttöliittymän, jonka saapumista työpaikalle odotan ainakin itse erittäin suurella innolla. Jos sinäkin odotat, niin kerromme mielellämme lisää ja autamme valmistautumaan tulevaan muutokseen!

Lisätietoja: 

Jukka Koskenkanto
Toimitusjohtaja
+358 50 560 4607
jukka.koskenkanto@cloudriven.fi 

Ota yhteyttä