• Cloudriven markkinoinnin automaation

Olisiko hyvä automatisoida markkinointia?

Paljon on markkinoinnin automaation ympärillä puhistu ja puhkuttu ja siitä on vihdoin tullut monessa organisaatiossa olennainen osa markkinointia. Suurimmat edistysaskeleet on otettu viime vuosina segmentoidussa markkinoinnissa ja vieläkin henkilökohtaisempaa markkinointia on luvassa tulevaisuudessa – hyvä niin.

Cloudriven-D365 Marketing markkinoinnin automaation

” Toisin sanoen markkinoinnin automaation usein odotetaan hoitavan automaattisesti kaikki ilman omaa panostusta.”

Kuten todettua, markkinoinnin automaatio kehittyy entistä kovempaa vauhtia. Palataan kuitenkin aiheen perusteiden äärelle. Mitä markkinoinnin automaatio on ja mitä sillä halutaan saavuttaa? Markkinnoinnin automaation perimmäinen tarkoitus on automatisoida markkinoinnin rutiinitehtäviä ja tuottaa lämpimiä liidejä myynnille. Tämä on siis sama perusmantra, jolla ollaan menty läpi vuosikymmen. Aiemmin tämä tarkoitti massapostien (uutiskirjeiden) lähettämistä potentiaalisille asiakkaille toivoen, että joku kiinnostuu sisällöstä. Perinteinen sähköpostimarkkinointi ja uutiskirjeiden lähettäminen on varsin toimiva tapa viestiä potentiaalisille asiakkaille, mutta rinnalle on tuotu nykyisin paljon muutakin.

Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu, joten teknologian on muututtava sen myötä. Markkinoinnin automaatiojärjestelmien on vastattava kuluttajien käyttäytymiseen. Se pärjää, joka erottuu edukseen oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja relevantilla sisällöllä ja oikealle kohderyhmälle. Tähän kiteytyy paljon – On ensisijaisen tärkeää pystyä erottautumaan oikea-aikaisella sisällöllä, kuulostamatta kuitenkaan robotilta.

Nykyjärjestelmät onneksi tukevat monia eri kosketuspisteitä ja toimittajat ovat onneksi ymmärtäneet toistensa vahvuudet tuomalla selkeät liityntämallit osaksi omaa kokonaisuutta. Esimerkkinä verkkosivujen analytiikkaan keskittyvä Google Analytics, joka löytyy monen yrityksen teknologiapaketista. Analyticsia käytetään usein melko kattavasti mittaamaan verkkosivujen liikennettä, joka pystytään yhdistämään markkinoinnin automaatioteknologian tueksi ja hyödyntämään analytiikkaa entistä paremmin.

Marketing Automation Path
Cloucriven Dynamics 365 markkinoinnin automaation

Mistä liikkeelle 

Kun päätetään lähteä markkinoinnin automaation kelkkaan, on hyvä tunnistaa, kuinka mittavasti toimintoja lähdetään automatisoimaan, ja realistisesti päättää paljon aiheeseen halutaan paneutua heti ensimetreillä. Usein ongelma tämän tyyppisissä projekteissa on, että markkinoinnin automaatioon liittyvät odotukset ovat epätasapainossa saataviin hyötyihin nähden. Toisin sanoen markkinoinnin automaation odotetaan hoitavan automaattisesti kaikki ilman omaa panostusta. Faktahan on, että projektiin lähdettäessä nykyisiä menetelmiä ja markkinoinnin strategiaa joudutaan jumppaamaan sekä tuomaan uusia tapoja toimia vanhojen rinnalle tai tilalle.

Yhä useampi organisaatio saavuttaa hyötyjä automatisoimalla markkinointia. Osalle automatisointi on jopa elinehto. Tämä vaatii kuitenkin tarkkaa suunnittelua ja pitkäjänteistä suunnitelmaa sekä prosessimuotoista (vs. Projekti) toteutusta. Harva haluaa palata perinteiseen, kun alkuponnisteluista on päästy. Kun asia on toteutettu huolella, niin lopputuloksista nauttii niin tiedon vastaanottaja kuin lähettäjä.

Cloudriven järjestää 26.8.2021 klo 12.00 alkaen webinaarin aiheella ”Onko markkinoinnin automaatiosta hyötyä?”. Tule kuulemaan näkökulmia markkinoinnin automaatiosta. Ilmoittaudu mukaan alla olevan linkin kautta. Saat webinaarin jälkeen tallenteen sähköpostiisi, jos et pääse paikalle.

Mukaan tähän ja muihin webinaareihimme pääset ilmoittautumalla alla olevan linkin kautta.
https://cloudriven.fi/teknologian-hyodyt-liiketoiminnallelle-webinaari

Nähdään 26.8.2021!

Markus Hakala & Kai Grass,
Cloudriven
24.8.2021

Ota yhteyttä