Maailma Meshissä

Microsoftin IT-ammattilaisille suunnattu teknologiaseminaari Ignite pidettiin tänäkin vuonna pelkästään verkossa. Tapahtuman ajankohta oli maaliskuun 2.-4. päivinä. Järjestäjän ilmoituksen mukaan tilaisuuteen oli rekisteröitynyt maailmanlaajuisesti yli 100 000 osallistujaa. Heille oli tarjolla 386 esitystä ja tapahtumaa.

Kokoan tähän kirjoitukseen muutaman ajatuksen Microsoft Meshistä, joka sai pisimmän esitysajan Keynote-puheenvuorossa. Microsoft Meshille oli myös oma teknologiaesittelynsä ja pari muuta tapahtumaa. Puristettuna mahdollisimman tiiviiksi, kyseessä on Microsoft Azuren pilvipalveluissa AI:hin, laskentakapasiteettiin ja renredöintipalveluihin perustuva lisätyn todellisuuden palvelu:

  • Tuki useille erilaisille päätelaitteille
  • Alusta sovelluskehittäjille
  • Mesh-pohjaiset sovellukset

Käyttäjän kokemus Meshistä

Virtuaalitodellisuus eli VR on suurelle yleisölle jo varsin tuttua ainakin käsitteenä. Moni on päässyt kokeilemaankin VR-laseja ja asiasta kiinnostuneimmat ovat niitä hankkineet itselleen. Lisätty todellisuus (AR, Augmented Reality) tuli tutuksi Pokemon Go pelin myötä. Microsoft puhuu paljolti yhdistetystä todellisuudesta (MR, Mixed Reality), jossa reaalitodellisuuteen yhdistetään fiktiivisiä virtuaalitodellisuuden ja todellisuutta mallintavia lisätyn todellisuuden sisältöjä. Tästä parhaiten tunnetaan vuonna 2016 saataville tullut Microsoft HoloLens – virtuaalilasien kaltainen silmikko, jonka läpinäkyville näyttöpaneeleille projisoidaan holografisia virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden esineitä, hahmoja, tietoja ja taustakuvia.

Mesh on seuraava kehitysaskel tässä yhdistetyn todellisuuden kehityksessä. Mesh mahdollistaa HoloLens 2:n lisäksi erilaisilla VR-laseilla, puhelimilla, tableteilla ja tietokoneiden selaimilla yhteiset kokemukset verkossa – yhteiset kokemukset, joita meillä on ollut koululuokissa, keittiöissä, autotalleissa, neuvotteluhuoneissa, konserteissa, konehuoneissa, laboratorioissa ja kaikkialla missä kahdestaan tai suuremmalla joukolla olemme kokoontuneet.

Meshin lupaus on tuoda ihmiset yhteen käyttäen erilaisia laitteita jakamaan yhteisiä kokemuksia ja ideoita. Keynotessa tuotiin julki löyhästi myös Microsoft Teamsin tuleva Mesh-käyttökokemus. Olemme siis tulevaisuudessa Teams-kokouksessa perinteisen videokuvan sijaan läsnä avatar-hahmoina tai ”holoportaation” välityksellä holografisina itsenämme.

Kuva 1: Microsoftin Dorrene Brown (selin vasemmalla), Simon Skaria ja Nishant Thacker (sivuttain oikealla) tutkivat yhdessä virtuaalipöydällä olevaa putkea venttiileinen. Simonin huoneessa ovat etänä läsnä avatar-hahmoina Dorrene ja Nishant. Simonin avatar-hahmo näkyy myös todelliseen huoneeseen renderöitynä Simonin edessä.

Me yhdessä Meshissä

Meshin avulla voidaan toteuttaa ”holoportaatio” eli holografinen etäläsnäolo. Näin henkilö voi esiintyä itsensä näköisenä holografisena hahmona muille samankaltaisille holografisoiduille osallistujille tai heidän avatar-hahmoille. Holoportaation toteuttaminen edellyttää ainakin toistaiseksi useiden kameroiden käyttöä ja viherkangastekniikkaa, mutta tulevaisuudessa tämänkin saattaa onnistua helpommin. Meshissä käsien liikkeet perustuvat VR-laseilla käytettäviin ohjaimiin tai HoloLens 2:lla käyttäjänsä todellisiin kädenliikkeisiin.

Kuva 2: Microsoftin Alex Kipman esittelee Accenturen kokeellista ”Nth Floor” virtuaalista ryhmätyötilaa opiskeluun, perehdyttämiseen ja muuhun inhimilliseen vuorovaikutukseen.

Microsoft Mesh – Reality Check

Oma kokemukseni lisätystä todellisuudesta alkaa syyskuun viimeisestä päivästä 2016 jolloin pääsinensimmäisen kerran käyttämään HoloLensia. Vakuutuin hyvin nopeasti konseptista ja jossain määrin myös laitteesta, vaikka näkymä (FOV) onkin kohtalaisen kapea. Tällä hetkellä HoloLensia käytetään paljon teollisuudessa, rakentamisessa, suunnittelussa ja lääketieteessä. Laitteiden kohtalaisen korkea hankintahinta rajoittaa laajempaa käyttöä, kun taas VR-lasien käyttö on kömpelömpää ja käyttötilanteet rajoittuneempia. Igniten esityksissä näytetyt demot perustuivat HoloLens 2:n käyttöön, joten millainen on Mesh-kokemus muilla laitteilla, jäi epäselväksi.

Jos vaikka tavallisessa toimistotyössä on vaikea keksiä Meshille suoria käyttökohteita, niin potentiaali piilee kaikessa sellaisessa mitä tehdään yhdessä muiden kanssa. Virtuaalikokoukset Mesh-pohjaisella Teamsilla tulevat olemaan taatusti mielenkiintoinen kokemus. Tutkimusten perusteella vaikuttavuus ja immersio on voimakkaampaa kuin perinteisemmässä web-kameroilla pidettävässä videoneuvottelussa. Jo alkuperäiseen HoloLensiin saatavilla oleva Remote Assist for HoloLens Dynamics 365 sovellus kenttätyöntekijän etäauttamisessa on vakuuttava todistus siitä mihin tekniikalla jo tänä päivänä päästään. Tekniikasta vähääkään perillä oleville on varsin selvää, että luonnolliselta tuntuva holoportaatiokokemus tai useiden avatar-hahmojen kokoontuminen reaalimaailmasta mallinnetun digitaalisen kaksosen äärellä edellyttää nopeita ja lyhyen viiveen verkkoyhteyksiä.

Onko tämä vain Science Fictionia? Enpä usko. HoloLensia käytetään jo nyt suunnittelussa ja teollisuudessa. Kuluttajilla on jo paljonkin kokemusta VR-laseista ja pelaamisesta. Suomalainen Glue Collaboration on toteuttanut omalla alustallaan virtuaaliavatareja hyödyntävän etäläsnäoloratkaisun koulutuksia, palavereita ja virtuaalikonferensseja varten. Microsoft on työstänyt ratkaisujaan VR/AR-maailmassa jo useita vuosia ja suurella panostuksella, joten väkisinkin syntyy mielikuva, että ovat asiassa tosissaan. Aikaa tällaisen yleistyminen toki ottaa. Keynotessa esiintyneen Alex Kipmanin sanoin ”when you change the way you see the world, you change the world you see”. Etätyöskentelyn, etäohjaamisen ja etäkokoustamisen hyödyt ovat tutkitusti kiistattomia. Miksipä ei myös etäläsnäolonkin olisi? Hyvin paljon on kiinni siitä millaisia ratkaisuja, sovelluksia ja palveluita sovelluskehittäjät pystyvät rakentamaan Meshin ja taustalla olevien pilvipalveluiden päälle.

Jari Kotola,
Cloudriven
15.3.2021

Ota yhteyttä