Prosessit, prosessit, prosessit
Viimeisten vuosien aikana olen eri rooleissani käynyt lukuisia keskusteluja rakennetun ympäristön toimijoiden kanssa. Yhteistä kaikille on ollut havainto siitä, että toimintamalleissa olisi reilusti parantamisen varaa. Yksinkertaistaen haasteet liittyvät yleensä prosessien epäjatkuvuuksiin ja pullonkauloihin. Ne puolestaan johtavat manuaaliseen työn suureen määrään ja tehottomuuteen. Myös tutkimustulokset tukevat keskustelujeni pohjalta tekemääni johtopäätöstä. (36 Vital Field Service Management Statistics: 2021 Analysis of Data & Market Share – Financesonline.com)
Yli puolet ensikäynneistä keskeytyy, koska varaosia tai välineitä puuttuu
Ihan jokainen meistä on joskus ollut tekemisissä kenttä- tai huoltotyötä tekevän organisaation kanssa, vähintäänkin asiakkaan roolissa. Moni meistä on myös ollut töissä tällaisessa organisaatiossa tai toiminut niiden yhteistyökumppanina.
Tyypillisimmät, ja yleensä niin asiakkaiden kuin yritysten itsensäkin tunnistamat haasteet liittyvät esimerkiksi siihen, että jopa yli puolet ensikäynneistä keskeytyy, koska asentajalla tai huoltajalla ole mukanaan oikeita varaosia tai välineitä. Asentajien työn tehokkuutta heikentävät puutteelliset työmääräykset tai se, että suunnittelemattomat keikkajärjestykset ja ajoreitit johdattavat heidät viettämään valtaosan tehokkaasta työajastaan autossa. Lienemme kaikki nähneet tilanteita, joissa työt kuitataan paperilipuille, ja toimistolla joku yrittää saada ryppyisistä harakanvarpaista selvää siirtääkseen tiedot esimerkiksi laskutusjärjestelmään. Kirsikkana kakun päällä on sitten tukipalvelu, johon asiakas ei edes pääse puhelimella läpi, koska erinäiset kyselyt ja ongelmat ovat ruuhkauttaneet asiakaspalvelijaraukkojen linjat.
Ei ole ihme, jos edelliset kuulostavat tutulta, sillä näin kertovat paitsi tutkimukset, myös oma kenttäkokemukseni rakennus- ja huoltotyötä tekevistä organisaatioista.
Järkälemäisistä toiminnanohjaushankkeista Huomisen kenttätyöhön
Mikä sitten avuksi? Manuaalisten prosessien, paperisten lomakkeiden ja toistuvien rutiinien automatisointi ja digitalisoiminen houkuttaisi, mutta onko ainoa ratkaisu iso järkälemäinen toiminnanohjaushanke, joka kestää vuosia ja maksaa miljoonia? Ei onneksi.
Konkreettisesti ja käytännönläheisesti.
Me Cloudrivenilla olemme paketoineet asiakkaillemme ”Huomisen Kenttätyö” -nimisen, matalan kynnyksen digitalisaatiopalvelun. Microsoftin ketteriä teknologioita ja liiketoimintaratkaisuja yhdistämällä saamme rakennettua saumattoman kokonaisuuden juuri teidän yrityksenne tarpeisiin. Olemme esimerkiksi toteuttaneet yhdelle maailman johtavista lääketieteellisten laitteiden valmistajista kenttähuollon ratkaisun, jonka avulla yhtiö voi seurata toimitettujen laitteiden huoltohistoriaa yhdessä huoltokumppaniekosysteeminsä kanssa.
Oleellisinta kenttätyön digitalisaatiossa on tunnistaa, missä kohdassa prosessia on töiden sujuvuutta hidastavia manuaalisia vaiheita ja keskittyä automatisoimaan niitä. Huomisen kenttätyö -palvelussa voimme esimerkiksi lähteä liikkeelle ketterästä nykytilanteenne kartoituksesta, jossa pahimmat pullonkaulat tunnistetaan. Mikäli kipeimmin kehitystä vaativat prosessin osat ovat jo tiedossanne, voimme siirtyä suoraan korjaamaan niitä esimerkiksi helppokäyttöisten, mobiilikäyttöliittymästä hyödynnettävien kenttäsovellusten, rutiinien automatisoinnin tai asiakkaillenne tarjottavien itsepalvelumahdollisuuksien avulla. Konkreettisesti ja käytännönläheisesti.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin keskustellaan, miten veisimme teidänkin yrityksenne kenttätyön huomispäivään.