Jari Kotola kirjoittaa kolmiosaisessa blogikirjoitusten sarjassa Microsoftin tekoälypalvelun Copilot for Microsoft 365 käyttöönotosta, kokemuksista ja suosituksista. Tämä on ensimmäinen kirjoitus ja seuraavat julkaistaan 13.3. ja 14.3.2024.

Johdantoa tämän kaiken pöhinän ymmärtämiseen

Menneet kuukaudet ovat olleet melkoista tekoälyn ilotulitusta. Siitä ovat pitäneet huolen lukuisat perinteiset IT-toimijat sekä nyttemmin kokonaan uudemmat toimijat, joille erityisesti generatiivinen tekoäly on mahdollistanut huikeita liiketoiminnallisia mahdollisuuksia. Eräs näkyvimmistä ja kuuluvimmista esillä olijoista on ollut Microsoft omilla Copiloteillaan.

Microsoftin Copilot tuli tutuksi aluksi sovelluskehittäjille Github Copilotin myötä auttamaan koodamisessa. Viime vuonna Microsoft julkisti tietotyöntekijän tukiälyksi Copilot for Microsoft 365 palvelun. Aluksi se oli saatavilla koekäyttöön vain rajatulle asiakasjoukolle. Syksyllä sen saivat Enterprise Agreement -asiakkaat ja vihdoin tämän vuoden puolella saatavuus laajeni muillekin Microsoft 365 palveluiden käyttäjille.

Tässä blogissa kerron muutamia havaintoja ja ajatuksia, joita meille Cloudrivenissä on noussut esille Copilotin käytön myötä kuluneen kahden kuukauden ajalta.

”Hei miten tää oikeen toimii?”

Ihan tähän kärkeen muistutan, että Copilot for Microsoft 365 itsekseen ei tee mitään. Käyttäjä tarvitsee jonkun Microsoft 365 lisenssin mukaisen käyttöoikeuden ja sen päälle Copilot for Microsoft 365 tulee lisäosana. Käyttöoikeuden saamisen myötä Teamsiin ilmestyy uudeksi chat-kaveriksi Copilot, Microsoft 365 aloitussivun palveluiden vasemman palkin keskelle tulee Copilotin painike ja vähitellen Copilot painike ilmestyy tuttujen Wordin, Excelin ja PowerPointin työkalupalkkiin. Lisäksi se alkaa näkyä OneNotessa ja Whiteboardissa sekä Microsoft Loopissa. Samoin se ilmestyy Teamsin kokouksiin, chatteihin ja tiimien kanavien keskusteluihin. Kaikki tämä ilman, että käyttäjän itsensä tarvitsee tehdä mitään.

No onpa helppoa! huudahtaa joku. Mitään ei tarvitse tehdä! Erehdys. Kyllä tarvitsee. Ihan ensimmäinen ja lukuisia kertoja korostamani periaate on ymmärtää, että Copilot for Microsoft 365 ja hakukoneet ovat eri asia. Kun haet jotakin eksaktia tietoa, kuten asiakirjaa, sähköpostiviestiä, kalenterimerkintää, intranetin uutista tai Teamsin keskustelua, niin silloin nopeammin saat vastauksia ja osuvammin löydät tavoittelemaasi kirjoittamalla hakuehdon käyttämääsi palveluun tai sovellukseen. Haulla löydetään ja Copilotilla luodaan uutta. Tämän eron ymmärtäminen vie aikansa – jotkut hahmottavat eron nopeasti ja toisilla se kestää pitempään.

Keskustelu Copilotin kanssa

Monet ovat sanoneet, että kehotteiden eli promptien kirjoittaminen on ikään kuin uusi kielitaito. No joo, kyllä asian voi nähdä noinkin. Pikemminkin kyseessä on ajattelun taito. Osaatko ajatella haluamasi asiat niin, että kertomalla työkaverillesi toiveesi voit olettaa hänen suorituvan antamastasi tehtävästä kunnolla? Jos hallitset tämän kyvyn, niin luultavasti pystyt antamaan myös Copilotille sen ymmärtämiä kehotteita.

Kehotteiden avulla Copilot for Microsoft 365 ymmärtää tavallisella kielellä annetuista toimintaohjeista mitä sen pitää tehdä. Tai mitä sen haluttaisiin tekevän. Välillä tuntuu, että se jopa ymmärtää mitä käyttäjä tahtoo saada tulokseksi, mutta tuotokset eivät välttämättä ole ihan täydellisiä tai edes sinne päinkään. Kahden kuukauden käytön aikana olen lukuisia kertoja huomannut, että Copilotin tuotokset onnistuvat parhaiten, kun muistaa seuraavat periaatteet:

  • kirjoita kehotteeseen mahdollisimman selkeästi mitä haluat saada aikaiseksi
  • määrittele kuvailevasti millainen ja minkä näköinen tuotoksen pitäisi olla
  • kaikesta huolimatta pyri yksinkertaisuuteen – vältä tarpeettomia sanoa ja ilmaisuja
  • Copilot muistaa asiayhteyden varsin hyvin, joten saatua ensimmäistä vastausta voi jalostaa antamalla tarkentavia kehotteita
  • jos kehotteet eivät tuota toivottua tulosta, niin koeta lähestyä asiaa kokonaan erilaisesta tarkastelukulmasta kokonaan uudenlaisella kehotteella

Huomaa sekin, että ainahan voi kysyä Copilotilta ehdotuksia millä tavoin prompteja kannattaa kirjoittaa!

Jatkuu huomenna 13.3.

Huomenna kirjoitan kokemuksista Copilotin kanssa käydyistä keskusteluista eli mikä toimii ja missä kohdin jää toivomisen varaa. Lue 2. osa täältä Kaksi kuukautta copilotia osa 2

Lisätietoja: 

Jari Kotola
Principal Consultant
+358 40 556 5225
jari.kotola@cloudriven.fi 

Ota yhteyttä