Etätöissä rapakon takana
Tänään vietetään kansallista etätyöpäivää, joten mikäs olisikaan sen parempi ajankohta vetää yhteen omat etätyökokemukseni viimeisen kuukauden ajalta. Aloitin työt New Yorkissa elokuun puolivälissä, ja aika on kulunut kuin siivillä. Aluksi olin hieman huolissani siitä, miten saisin itseni motivoitua hoitamaan työni hyvin, koska työkaverini eivät ole fyysisesti vieressä kannustamassa. Huoleni oli turha.
Mittareiden valossa olen saanut täällä aikaiseksi jopa enemmän kuin Suomessa. Kirjoitin aikaisemmassa blogikirjoituksessani siitä, miten selätin säätämisen ja aloitin saavuttamisen. Ensimmäisen etätyökuukauden jälkeen olen entistä vakuuttuneempi siitä, että suorituksen johtamisen (performance management) prosessin ulottaminen viikkotasolle lisää sekä organisaation tuottavuutta että työntekijöiden sitoutumista työhönsä.
Ketterissä ohjelmistokehitysprojekteissa viikkojen johtaminen on arkipäivää, mutta voisiko tuolla ketterällä otteella johtaa koko organisaatiota? Tekemiemme asiakashaastattelujen perusteella suorituksen johtaminen on useissa organisaatioissa yhtä kuin menneiden raportointi: arviointilomake täytetään joko puolivuosittain tai kerran kvartaalissa. Tällaisen johtamismallin ongelma on, että se ei ohjaa riittävällä herkkyydellä tulevaisuuden tekemistä, vaan toteaa liian myöhään eilisen onnistumiset ja virheet.
Päivitimme syksyn alussa omaa johtamismalliamme. Suurimpina muutoksina erotimme tekemisen tuloksista ja lisäsimme jokaisen tiimimme jäsenen mahdollisuuksia vaikuttaa omaan viikoittaiseen tekemiseensä. Nykyinen malli toimii mainiosti etätyön johtamiseen ja ohjaamiseen, koska raportointi sekä tavoitteiden ja tekemisen seuranta käy ketterästi suorituksen johtamiseen suunnitellun Habit-palvelumme avulla.
Aloitan työviikkoni maanantaiaamuna suunnittelemalla viikon työt. Tämä on helppoa, koska omassa Habitissamme on toistakymmentä tehtävää, joista vain valitsen mieleiseni. Jokainen tehtävä on pisteytetty ja tavoitteenamme on saada joka viikko vähintään 50 pistettä. Voin esimerkiksi kirjoittaa uutisen, julkaista blogipostauksen, tavata kaksi potentiaalista kumppania, auttaa työkavereitani ja syöttää kolme liidiä myynnille. Kun koossa on vähintään 50 pistettä, saan valita minkä tahansa 20 pisteen arvoisen lisätehtävän, joka vie Cloudriveniä eteenpäin. Viime viikolla löin aikaisemmat ennätykseni ja sain kerättyä yli 120 pistettä.
Viestintä kollegojeni kanssa hoituu kätevästi joko Skypen tai Lyncin kautta. Maanantaina käymme markkinoinnin asiat läpi Jukan kanssa, ja perjantaina keskustelemme Anteron kanssa myynnin tilanteesta. Aikaerosta johtuen oma työpäiväni vasta alkaa, kun Suomessa päivä on jo melkein pulkassa. Kotitoimistosta käsin työskentelyssä on kuitenkin se hyvä puoli, että voin aloittaa etäpalaverin aikaisin aamulla lähes heti sängystä noustuani. Habitista voin kätevästi seurata, mitä kollegani ovat Suomessa viikon aikana tehneet sekä tietysti kommentoida ja kannustaa.
Ensimmäisen kuukauden kokemuksella voin ehdottomasti suositella kaikille hieman pidempää etätyöperiodia ulkomailla, jos se vain omaan työnkuvaan luontevasti istuu. Jotta etätyöjakso olisi mielekäs sekä itsellesi että työnantajallesi, kannattaa raportoinnista ja työn ohjauksesta tehdä viikoittaista. Näin säilytät oman työmotivaatiosi, saat aikaan enemmän ja osoitat työnantajallesi, että olet kullanarvoinen – missä ikinä työtä sitten teetkin!
Kerromme mielellämme lisää omista kokemuksistamme suorituksen johtamisen parissa. Jätä sähköpostiosoitteesi ja olemme sinuun yhteydessä seuraavan työpäivän kuluessa!
[contact-form-7 id=”37382″ title=”Sähköpostiosoite”]