Kuka haluaisi tuntea itsensä tyhmäksi?
Tiedätkö sen tunteen, kun joku kertoo sinulle upeasta uudesta asiasta suu vaahdossa. Hän kertoo kuinka uusi prosessi tai digitaalinen palvelu muuttaa työpaikkasi tulevaisuuden. Et kuitenkaan ihan saa kiinni mitä hän tarkoittaa. Auktoriteetin vakuuttavasti argumentoitu viesti saa sinut epäilemään omaa kyvykkyyttäsi ja tunnet itsesi hieman tyhmäksi.
Minä tiedän. Tiedän sen tuskallisen hyvin niin viestin vastaanottajana kuin tuojanakin. Usein, kun pyrimme kertomaan tai kouluttamaan käyttäjälle uutta, puhumme asioista yleisellä tasolla tai unohtaen kuulijan todellisuuden. Kuulijat peilaavat uutta omaa kokemuskenttäänsä vastaan, jolloin totuus on usein paljon konkreettisempi ja rajallisempi kuin muutosta ajavilla visionääreillä.
Näin on erityisesti tämän hetken väärinkäytetyimmän termin digitalisaatio kanssa. Hämyinen ja messiaan arvoon noussut termi sisältää paljon hyviä arvolupauksia. Kuitenkin lähes kaikki määrittävät sen eri lailla, jolloin yhtenäinen viesti on sekava – erityisesti teknologian käyttäjille, joiden tulisi nämä lupaukset käytännössä lunastaa. Muutoksen ajajat ovat liian kiireisiä loistamaan omassa erinomaisuudessaan, että muistaisivat tai osaisivat purkaa vaadittavat toimenpiteet kuulijan kontekstiin. Lopputulos on, että yritysten työntekijät ovat hukassa digitransformaation keskellä.
Työntekijät oppivat 10% koulutuksissa, 20% mentoreilta ja 70% tehdessään työtä
On varmaa, että aikamme suurin megatrendi vaikuttaa kaikkiin yrityksiin muutoksena, joka tuo työpaikoille uusittuja prosesseja ja modernia teknologiaa kiihtyvään tahtiin. Perinteiset koulutusmallit ovat liian kaukana käyttäjien konkretiasta vastatakseen muutokseen tehokkaasti. Etukäteen annettu massakoulutus toteutetaan auttamatta liian yleisellä tasolla ja käyttäjät eivät saa eväitä muuttaa käytännön toimintaansa.
Vastaus haasteeseen on tuoda koulutus osaksi päivittäistä työtä. Yleisesti hyväksytty tutkimustulos osoittaa, että työntekijät oppivat 10% koulutuksissa, 20% mentoreilta ja 70% tehdessään työtä. Digitaalisissa palveluissa tämä tarkoittaa, että koulutus ja käyttäjän tuki tulee tuoda osaksi sovelluksen käyttökokemusta ja digitaalista käyttökontekstia. Opin sovellettavista palveluista saa käytön edetessä ja tuen haasteisiinsa samasta käyttöliittymästä.
Digimurroksen kaikki osaajat sanovat, että muutoksen keskiössä ovat ihmiset eikä teknologia. Mielestämme onkin aika ottaa teknologia hyötykäyttöön käyttäjien muutoksen tukijana. Haluamme tuoda koulutuksen ja tuen osaksi jokaisen sovelluksen käyttökokemusta, jottei digimurroksen keskellä olevan käyttäjän tarvitsisi enää kokea itseään tyhmäksi.
Siksi olemme julkaisseet uudistuneen Happit-palvelun, joka luo käyttöliittymäkerroksen huolehtimaan käyttötuesta koko palvelun käytön elinkaaren ajan. Haluamme varmistaa, että käyttäjä voi aktivoida fiksun oppimisen yhdellä klikkauksella.